Як на залізницях Німеччини забезпечується прозорий та недискримінаційний рух поїздів
Коли ми плануємо реформування залізничної галузі за моделлю часткового вертикального розділення, завжди слід передбачати, що буде у нас за таких умов. Враховуючи, що залізниці Німеччини є прикладом для майбутньої моделі роботи залізниць України, цікаво ознайомитись з досить незвичними для нас новаціями у організації простору диспетчерських центрів – це надання на платній основі робочих місць для диспетчерів-представників незалежних компаній-перевізників, що користуються послугами з допуску до залізничної інфраструктури.
Отже, DB Netz AG пропонує залізничним компаніям-перевізникам (RU), які замовили маршрути у поточному графіку руху та активно працюють в межах купленої пропускної спроможності, купити послугу з надання робочого місця (нім., Dispositionsarbeitsplätze, DAP) для оперативного планування в національному центрі управління мережею або в регіональних операційних центрах, у межах яких вони здійснюють свої перевезення.
Для можливості використання одного або декількох робочих місць DAP повинен бути укладений контракт, що може бути річним з моменту підписання до етапу введення у дію нового графіку руху згідно до Правил рівноправного доступу до залізничної інфраструктури EIBV. Ціни варіюються в залежності від відповідних просторових умов та обладнання в окремих операційних центрах. У випадку, коли кількість запитів на робочі місця DAP більша, ніж їх є в наявності у відповідному операційному центрі, передбачається пріоритетність надання послуги. Робоче місце DAP надає компаніям-перевізникам можливість швидко вирішувати проблеми під час руху своїх поїзних формувань за купленими маршрутами з диспетчерським апаратом компанії DB Netz AG, яка управляє залізничною мережею.
Робоче місце DAP в стандартному вигляді передбачає наявність виділеного робочого простору для диспетчера з меблями та стільцем, можливість встановлення до чотирьох моніторів, підключенням АРМ до різних видів ІТ-мереж, як власних, так і існуючих у операційному центрі (зокрема Deutsche Telekom AG, DT AG) та надання GSM-R-телефону, як мобільного, так і стаціонарного. За додаткову оплату можливим є підключення преміум-версії LeiDis-NK – це система управління для замовника маршрутів на мережі DB Netz AG, що дозволяє он-лайн відстежувати рух поїздів відповідно до куплених ниток графіку руху. Схема автоматичного контролю руху поїзда в системі LeiDis-NK наведена нижче
Фрагмент інтерфейсу системи на моніторі диспетчера компанії-перевізника нижче
Операційні центри DB Netz AG для представників незалежних компаній-перевізників були відкриті з 1 вересня 2010 року під тиском Федерального залізничного управління (нім., Eisenbahn-Bundesamt, EBA) та Федеральної мережевої агенції (нім., Bundesnetzagentur), яка регулює ринки енергетики, пошти, телекомунікацій та залізниць за численними скаргами компаній-конкурентів групи DB. Перевізники скаржились на відсутність оперативної інформації щодо використання куплених ниток графіку руху, в той час як перевізники, що входять до державного холдингу DB AG, були присутні у операційних центрах на всіх рівнях та отримували швидку і більш детальну інформацію, що дозволяло їм зменшувати витрати та приймати рішення, узгоджені з диспетчерами компанії DB Netz AG. По суті порушувався основний принцип функціонування залізничного ринку в умовах вертикального розділення – це незалежність перевізників від компанії, що управляє залізничною інфраструктурою.
Можу додати, що багато фахівців у статтях, що я читав, досить часто наголошують про проблему надання пріоритетності роботи з дочірніми компаніями холдингу перед іншими учасниками ринку, яка найчастіше виникає при частковому розділенні. Такі проблеми існують у Франції та Німеччині. Але, наприклад, таких проблем не виникає у Великобританії, де залізниці реформовані за повним вертикальним розділенням, коли державною є компанія Network Rail, що управляє залізничною інфраструктурою, яка повністю незалежна від приватних перевізників яким надається доступ до мережі.
Відповідно до написаного вище, можна звернути увагу читача на роль автоматизації диспетчеризації в умовах продажу пропускної спроможності. ІТ-інструменти стають ключовою платформою для взаємодії всіх учасників ринку залізничних перевезень. Відкриття диспетчерських центрів для всіх перевізників із зобов’язаннями DB Netz AG надати всім бажаючим ІТ-інструмент (LeiDis-NK) для відстеження та перепланування руху власних поїзних формувань є забезпеченням прозорого та недискримінаційного руху поїздів на мережі.
Читати додатково:
Система диспетчерських центрів управління рухом поїздів на залізницях Німеччини
Сервісні технології візуалізації мап руху поїздів стають важливою необхідністю для залізничних компаній в усьому світі
0 коментарі: