Даний допис є продовженням опису мого досвіду, що був отриманий під час перебування на залізницях Франції. Отже, почнемо: система ...

Система диспетчерських центрів управління рухом поїздів на залізницях Франції

       Даний допис є продовженням опису мого досвіду, що був отриманий під час перебування на залізницях Франції. Отже, почнемо: система диспетчерських центрів на залізницях Франції має два ієрархічних рівня управління: національний та регіональний.
       Національний центр залізничних операцій (фр., Le Centre National des Opérations Ferroviaires, CNOF) працює для координації COGC (фр., Les Centres Opérationnels de Gestion des Circulations) або Центрів управління мережею CCR (франц., La commande centralisée du réseau), які функціонують на регіональному рівні, при виникненні інцидентів, що вимагають:
- значної перерви в русі поїздів на важливій лінії;
- компенсації відхилень в русі;
- виклику регіональної кризової кімнати або при необхідності національного центру прийняття оперативних рішень (фр., Centre décisionnel et opérationnel) в CNOF, у якого такі основні завдання:
- активний моніторинг руху поїздів для всієї RFN;
- регулювання руху на LGV;
- координація на кордонах структурних ліній;
- керівництвао при виникненні ситуацій, наслідки яких перевищують регіон дії COGC або CCR, а також при управлінні кризою, коли сталася транспортна подія;
- узгодження дій між залізничними компаніями;
- інформація для зовнішніх регулюючих органів (RFF, EPSF, послуги міністерств);
- зворотний зв'язок від регулятора на національному рівні.
       Вид всередині приміщення CNOF наведений нижче


       У CNOF працюють 80 осіб. Його очолює з 2006 року Національний директор з операцій (Directeur National des Opérations, DNO), який призначається безпосередньо Президентом SNCF. Він може виконувати обов'язки національного директора криз (фр., Directeur National des Crises, DNC). У CNOF виникає необхідність вирішення криз (тобто інцидентів, що вимагають відкриття кризової кімнати) близько двох разів на тиждень.
       Конфігурація приміщень CNOF дуже ергономічна. Розміщення диспетчерського персоналу представлено на фото нижче. В єдиному приміщенні знаходяться:
- диспетчери керуючого інфраструктурою (рожевий колір на фото);
- диспетчер оператора SNCF-RU (пасажирські перевезення) (рожевий колір на фото);
- диспетчер оператора SNCF-RU (вантажні перевезення) (синій колір на фото);
- інші оператори, які беруть участь у вантажних перевезеннях (зелений колір на фото);
- новинний стіл: радіо та інтернет для повідомлення інформації про серйозні збої в русі або затримок в мережі (оранжевий колір на фото).
       Схема розміщення робочих місць в операційному залі CNOF


       IM: the Central Dispatcher: Начальник зміни на національному рівні має такі обов'язки:
- керує, координує і контролює управління рухом поїздів на всій мережі через диспетчерів, які знаходяться в 21 регіональному диспетчерському центрі;
- керує і координує роботу в разі виникнення серйозних інцидентів;
- відповідальний за зв'язки з іншими організаціями на національному рівні (поліції, державних установ і т.п.);
- співпрацює з сусідніми менеджерами інфраструктури та операторами-перевізниками на національному рівні.
       IM: the HSL Dispatchers: Три диспетчера високошвидкісних ліній (англ., HSL, High Speed ​​Lines):
- Південно-Східна високошвидкісна лінія з Парижа на Середземноморське узбережжя;
- Атлантична високошвидкісна лінія з Парижа на Атлантичне узбережжя;
- Північно-Європейська високошвидкісна лінія з Лондона в Париж, Брюссель, Амстердам, Кельн і Східно-Європейської HSL зі сходу Франції в Париж, Франкфурт, Мюнхен, Базель. Кожен з диспетчерів високошвидкісних ліній (англ., HSL Dispatchers) виконує такі обов'язки:
- оперативне управління на HSL;
- координація роботи регіональних диспетчерських центрів (regional dispatching centers) і взаємодія з сусідніми лініями.
       Для реалізації централізованого управління залізничною мережею на регіональному рівні передбачається створення 16 центрів управління мережею (франц., La commande centralisée du réseau, CCR).

       Головною особливістю проекту є закриття електро-механічних постів управління стрілками і сигналами на станціях регіонів, що дозволяє економити витрати на утримання будівель і персоналу, і перенесення управління рухом поїздів в єдиний пост (франц., Le poste de commande centralisée, PCC) з якого управління поїздами здійснюється комп'ютерною системою.
       Схема структури управління рухом поїздів на національному та регіональному рівнях представлена ​​на фото нижче. Розшифрування назви професій:
       CODAX Coordonnateur d'axe (в CNOF): виконує певний контроль за рухом поїздів на одному або декількох полігонах мережі;
       CONAT Coordonnateur national (в CNOF) відповідає за загальний безперервний моніторинг за всієї національної залізничної мережею і моніторинг критичної області в разі аварійних ситуацій;
       AC Agent-circulation: відповідає за правильність приготування маршрутів потягів, безпеку і обслуговування поїзда на підвідомчій території. Виконує завдання по управлінню маневрами, виконує певні дії в разі несправностей об'єктів сигналізації.
       AR Agent Régulation: відповідає за планування і регулювання рухом поїздів на диспетчерському ділянці. Повністю позбавлений функцій приготування маршрутів для руху поїздів.
       COCCR Coordonnateur CCR: здійснює управління над усім оперативним районом CCR. Відповідає за розподіл пропускної спроможності, оперативне правління рухом поїздів, за інформацію по пересуванню поїздів на підвідомчій території CCR.
       Схема структури управління рухом поїздів на національному та регіональному рівнях


       Одним із прикладів є CCR, який розташований в місті Діжон. Сам центр підпорядковується Дирекції перевезень залізниці (франц., La Direction de la Circulation Ferroviaire (DCF). DCF є незалежним органом, створеним у січні 2010 року спільно з SNCF і RFF для забезпечення рівноправного доступу до мережі залізниць Франції всіх європейських залізничних компаній.
       Дизайн будівлі центру управління мережею в місті Діжон (Франція) на фото нижче


       Всі диспетчери розташовані в одному великому приміщенні, яке називається (франц., Le poste de commande centralisée, PCC). Більш детальний опис центру управління мережею в Діжоні можна прочитати тут.
       Відео приклад роботи CCR Lyon Part-Dieu


       Крім CCR на залізницях Франції для управління швидкісними лініями функціонують пости віддаленого управління (франц., Poste de Commande à Distance, PCD). Одним із прикладів такого поста є PCD в Pagny-sur-Moselle для управління рухом поїздів на Східно-Європейській високошвидкісної лінії (франц., LGV Est Européenne)
       Даний пост поділений на дві окремі зони: одна зона для управління рухом поїздів типу TER класичними лініями, інша для LGV і його сполук з класичними лініями. Потрібно відзначити, що станції на кінцях лінії управляються з окремих диспетчерських постів.        Пост віддаленого управління


       Робоче місце диспетчера складається з наступних елементів:
       - робоча станція MISTRAL: 3-4 екрани (за рангом) плюс клавіатура і миша. Функції системи можуть бути змінені в залежності від функцій диспетчера:
- є можливим здійснювати управління рухом поїздів, а також тільки спостерігати за приготуванням маршрутів і проходженням поїздів на ділянці;
       - один монітор з програмою OLERON або GALITE, кожна з яких складається з екрану і клавіатури, для забезпечення управління рухом;
       - настільний телефон для внутрішніх комунікацій між диспетчерами сусідніх ділянок, а також з іншими учасниками перевезень. Зовнішні комунікації обробляються звичайними телефонами.
Презентація обладнання станції MISTRAL


       Робоче місце старшого диспетчера


       На додаток до цього індивідуального обладнання диспетчери PCD використовують табло оптичного контролю (Tableau de Contrôle Optique, TCO), на якому відображається схема макета лінії, розташування сигналів і т.п. За допомогою підсвічування на табло надається корисна інформація про стан сигналів і їх перемикання, а також зайнятості або вільності блок-ділянок (див. фото нижче).


       Інтерфейс оптичного табло, яке відображає зайнятість колій під час рух поїзда в напрямку вокзалу Tilloy-et-Bellay (Marne)
       Табло TCO охоплює всю лінію Vaires-sur-Marne - Baudrecourt, а також підходи з класичних ліній і лінію TER Nancy-Metz. Два диспетчера розміщені біля табло і кожен контролює 150 км ліній, на яких обертаються поїзда TGV. Вони в свою чергу знаходяться під постійним наглядом старшого диспетчера. Крім того, в правій частині кімнати розташоване робоче місце диспетчера, який управляє лінією TER.
       У кожного диспетчера на своєму робочому місці встановлено по 7 комп'ютерів, які дозволяють отримувати різну інформацію, яка стосується руху поїзда. На робочих місцях використовується диспетчерська централізація MISTRAL.
       Диспетчера поста PCD постійно знаходяться в тісному контакті з іншими диспетчерськими центрами:
       - з національним центром залізничних операцій CNOF;
       - з регіональним центром управління COGC (франц., Centre Opérationnel de Gestion de la Circulation);
       - з диспетчерами, які обслуговують станції Meuse TGV, Lorraine TGV et Champagne Ardennes;
       - з диспетчерами поста, який обслуговує підхід Східно-Європейської високошвидкісної лінії в Парижі.
       Вище наведений матеріал є частиною мого модуля під назвою "Traffic management and dispatcher control of train operation on HSR" у програмі TEMPUS з підготовки магістрів. Сподіваюсь, що підхід до побудови сучасної системи диспетчеризації знадобиться і нашим фахівцям.



       Читати додатково:
       Автоматизація диспетчеризації на залізницях Франції. Як це буває...




        Замовити книгу "Залізничні системи з вертикальним розділенням. Європейська модель" тут

0 коментарі: