Відома на весь світ японська залізнична система має найбільш інтенсивний рух пасажирських поїздів, а за таких умов важливо створит...

Побудова системи орієнтування пасажирів на платформах залізничного вокзалу. З чого починати? Ч.3.

        Відома на весь світ японська залізнична система має найбільш інтенсивний рух пасажирських поїздів, а за таких умов важливо створити ефективну систему орієнтування для забезпечення організованості великих пасажиропотоків. Набута практика створення систем орієнтування на кращих залізницях світу повинна бути вивчена для можливості удосконалення залізничних пасажирських перевезень України.Тому що лише зміна створеного за вимогами XIX століття технологічного процесу обслуговування пасажирів дозволить нам стати комерційно привабливим та ефективним видом пасажирського транспорту в Україні.
       У другому дописі на дану тему розповідалось про побудову системи орієнтування пасажирів на високошвидкісних залізницях Сінкансен. Однак найбільше пасажирів користується залізничною системою звичайної мережі, яка має меншу швидкість руху, є розгалуженою і дозволяє обслуговувати регіони з величезною кількістю населення. Пропоную познайомитись з тим, як будується система орієнтування в регіональних залізничних мережах, які за нашою класифікацією сполучень можна назвати міськими, приміськими та місцевими.
       Для прикладу, розглянемо роботу Західної залізниці Японії (JR West), мережу якої для зручності розділено на регіони та лінії, де курсують поїзди різних категорій.

       Для можливості орієнтування пасажирів кожна лінія має свій колір та букву.

       Всі поїзди на лініях мають різну швидкість та поділяються за назвою на:
       - Місцевий (Local, 普通) - зупиняється на кожній станції.
       - Швидкий (Rapid,快速) - пропускає деякі станції (може зустрітись назва Rapid Service, що означає підвищений комфорт, тобто дорожча вартість проїзду).
       - Експрес (Express, 急 行) - пропускає набагато більше станцій. Плата за ці поїзди вище, ніж у місцевих та швидких поїздах.
       - Обмежений Експрес (Limited Express, 特急) - зупиняється лише на великих станціях. Потрібна додаткова плата за проїзд.
        Отже, за кольором, буквою, символом та назвою поїзда пасажир може знайти на величезному вокзалі свій поїзд. Для прикладу, тільки основний залізничний вокзал міста Осака має 33 спеціалізовані платформи. Кожна платформа відповідає одному або декільком напрямкам, на яку прибувають поїзди різних швидкостей.


       Для можливості орієнтування пасажирів на платформі нанесені маркування-піктограми, де представлені спеціальні символи - кола, ромби, трикутники, квадрати або стрілка.


        Такі маркування повідомляють пасажирам, де точне місце зупинки поїзда відповідної категорії та напрямку, що забезпечує менший час посадки пасажирів та підвищує точність руху поїздів. Наприклад, маркування вище з трикутником білого кольору означає, що на даному місці зупиниться п'ятий вагон поїзда категорії Rapid або Rapid Service - відповідно швидкий або швидкий підвищеного комфорту.
        Ті ж самі символи відображаються на виносних табло зі змінною інформацією по всьому вокзалу.

        Біля трикутника △ стоїть символ 1~10, який означає, що состав поїзда складається з номерів вагонів від 1 до 10, або має десять вагонів у складі. Окрім платформ і табло, кожен поїзд пофарбований у відповідний колір, а на своїх бортах має електронні табло, на яких відображається інформація про тип поїзду, призначення, час відправлення, номер лінії та інші деталі.

        Окрім вище зазначених маркувань, на платформах можна зустріти наступні піктограми, які інтуїтивно зрозумілі і не потребують пояснень



        Для пояснення пасажирам системи знакування для кожного великого вокзалу випускається спеціальний посібник, який корегується кожні декілька років (англ.,Railway Sign Manuals).


        Наглядно вся система орієнтування пасажирів на платформі представлена нижче

        Здається мені, що застосування вище описаної системи орієнтування змінює культуру та манери поведінки пасажирів. Пасажири стають у чергу, різного роду знаки дозволяють звести до мінімуму дезорієнтацію і розгубленість пасажирів, покращують їх емоційний стан, що зменшує агресивність.
       P.S. Даний допис є додатковим матеріалом для курсу моїх лекцій з дисципліни "Пасажирські перевезення".



       Читати додатково:
       Побудова системи орієнтування пасажирів на платформах залізничного вокзалу. З чого починати? Ч.1.
       Побудова системи орієнтування пасажирів на платформах залізничного вокзалу. З чого починати? Ч.2.



2 коментарі:

  1. Как живущий в Японии и пользующийся JR и прочими операторами почти ежедневно, а также частично исследующий жд бизнес в Японии могу дать пару комментариев.
    1. JR является гос. компанией на рынке ж/д перевозок, кроме неё существует ещё ряд частных компаний как минимум не меньших по объёмам перевозок. У них маркировка другая. Но общие черты интуативного понимания такие же. НО! JR это почти везде в мегаполисах только круговая линия, тоесть поезда идут по одному маршруту в разных направлениях, что сильно упрощает ориентирование. Частные компании имеют почти всегда множество разных маршрутов в зависимости от дня недели и даже времени суток (например вечерние поезда из Сибуи, которые везут уставших служащих домой после вечера в баре). Понять на какой поезд тебе нужно сесть можно по номеру платформы и времени прибытия.
    2. Основная проблема в Токио найти нужный вход на станцию и нужную платформу, дальше всё просто, на каждом углу висит рассписание и табло с ориентировкой на следующие несколько поездов.
    3. На наземную маркировку не сильно обращают внимание, особенно в часы пик, её просто не видно из-за кол-ва людей. Исключение - места посадки, там всегда очередь. Но необходимо понимать, что поезд остановиться именно в пределах зоны посадки точно совместив двери вагона и маркировку.
    4. Ориентирование на поезд просходит в 99% случаев по гугл картам которые сразу выдают точную платформу и время нужного поезда. Хотя у меня бывали случаи когда гугл выдавал не самые оптимальные варианты. Тогда лучше использовать специальные приложения от компаний перевозчиков или агрегаторов. Таким образом я бы мог рекомендовать сделать акцент на электронных системах планирования маршрута пассажира, чем на размещении полной информации на станциях. На крупных станциях в Токио кроме карты-схемы путей и станций полного рассписания нету вообще. Редкие информационные стэнды появились лишь недавно и то в предверии олимпийских игр 2020.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Вдячний за коментар. Такі нюанси дуже важливі для мене. Приємно, що знаходячись в Японії, Ви знайшли час написати коментар. Обов'язково на лекціях буду відмічати дані особливості.

      Видалити